Nasihat Sheikh Abdul Qadir Jailani

|

"Diriwayatkan dari Hasan al-Basri rah.a., dia berkata: 'Nasihatilah manusia dengan ilmu dan ucapanmu.' Wahai pemberi nasihat, nasihatilah manusia dengan kesucian nuranimu dan kekuatan hatimu. Jangan kamu nasihati mereka dengan kebaikan lahirmu, sedangkan hatimu buruk."

"Duhai anak, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hatimu. Kamu hanya ...senang bercerita tentang keadaan orang soleh dan berangan-angan mendapatkannya. Kamu seperti orang yang menadah air, kemudian membukanya; maka kamu tidak akan menemui sesuatupun yang tertinggal di tanganmu. Celaka kamu, melamun itu lembah kebodohan. Nabi s.a.w. bersabda: 'Janganlah kamu hanya mengelamun, kerana itu adalah lembah kejahilan.' "
"Wahai orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya, ada antara kamu telah pandai bersyair, merangkainya dengan fasih dan lancar, tetapi tidak disertai amal dan ikhlas. Jika hatimu hilang maka hilang pula anggota tubuhmu. Sesungguhnya hati ad...alah raja bagi anggota tubuh. Jika raja hilang, maka hilang pula rakyatnya."

"Nasihatilah dirimu terlebih dahulu barulah kemudian menasihati orang lain. Kamu harus lebih memperhatikan nasib dirimu. Janganlah kamu menoleh pada orang lain sedangkan dalam dirimu masih ada sesuatu yang harus diperbaiki."

[Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani]

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB