Menyingkap CRI

|

Perjuangan yang dipinggirkan...

Saya tak pasti samada penggunaan istilah itu betul ataupun tidak.
Yang pasti, saya sangat terkejut semalam apabila mendapati ada isu BESAR yang saya tidak tahu-menahu pun, padahal saya sering memberi perhatian pada isu yang saya anggap BESAR.
Tambah menghairankan, isu melibatkan umat Islam itu disangkakan telah berakhir pada 1990-an, padahal ia masih berlaku sekarang.
Apa sudah jadi ni??

Semuanya bermula bila saya melayari laman YouTube. Seperti biasa, eksplorasi 'related video' membawa saya ke pelbagai perkara baru. Di bawah ni merupakan titik mula ekplorasi:



Dari situ, saya mula menemui site mereka, Kavkaz Center dan menemui pelbagai lagi fakta mengejutkan. "Segalanya berada di hujung jari anda". Sungguh, globalisasi telah mencetus kebanjiran maklumat yang boleh diakses oleh sesiapa jua walau di mana dia berada.

Penemuan yang saya maksudkan di sini sebenarnya adalah mengenai kisah Mujaheedeen Kaukasia. Mereka masih lagi berperang hingga ke hari ni. Lihat berita ni, jangan lupa perhatikan tarikh yang tertera iaitu 23 Mei 2009. Pertempuran tercetus antara mereka dengan tentera Rusia. Ia merupakan kesinambungan perang Chechen fasa 2 yang bermula sejak 1999 lagi hingga hari ni. Media Rusia melabelkan golongan ni sebagai teroris ataupun gerakan pemisah.

Siapa tak kenal dengan Chechnya? Ia merupakan sebahagian daripada Rusia pada asalnya. Negara ni telah ditubuhkan dengan nama "Chechen Republic", namun ia telah mewujudkan masalah negara dalam negara. Akhirnya Rusia mengalah dan wilayah tersebut telah dipecahkan kepada 4 wilayah baru. Chechen boleh dikatakan sebagai negara Islam baru yang membentuk pemerintahan Emir, namun kewujudannya tidak diiktiraf antarabangsa. Untuk sejarah perang Chechnya yang panjang lebar(hingga saya tidak sanggup membacanya), sila rujuk sini.

Pada 1998, namanya Islamic Republic of Ichkeria. Nama sekarang CRI (Chechen Republic of Ichkeria). Presiden CRI, yang juga merupakan amir kepada mujaheed Kaukasia adalah Dokka Umarov(Abu Usman). Bagi sesiapa yang berkelapangan, anda digalakkan untuk membaca perutusan beliau di sini, dan menonton video YouTube di bawah user name KavkaskiEmirati2007's.


Apa2pun, di sebalik semua kejutan yang saya alami, saya menyedari masih banyak lagi perkara yang saya belum tahu, lebih2 lagi yang terlepas pandang. Isu umat Islam ditindas tidak boleh dipandang ringan. Lagipun kisah Chechnya ni merupakan peristiwa jihad yang merupakan subjek kajian favorite saya.

Berbalik kepada persoalan, kenapa saya tidak tahu-menahu peristiwa BESAR ni?
Saya rasa media Malaysia kurang membuat liputan mengenai perkara ni. Saya tidak pernah pula melihat laporan sedemikian di televisyen dalam segmen luar negara.
Ajaib!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB