Yahudi sekat masuk al-Aqsa

|


Gara-gara satu upaca keagamaan Yahudi, umat Islam disekat daripada memasuki masjid al-Aqsa. Tindakan itu diambil sewenang-wenangnya oleh negara haram Yahudi, setelah berlaku pertempuran petang semalam antara kira-kira 150 penduduk muslim dengan polis Yahudi. Penduduk muslim dilaporkan mendapat maklumat bahawa kawasan Haram al-Sharif atau 'Temple Mount' bagi orang Yahudi, 'diambil alih' atas sebab keselamatan dan gesaan dikeluarkan agar penduduk Islam mempertahankannya, yang kemudiannya mencetuskan pertempuran tersebut.

Sejumlah besar anggota polis membuat rondaan di Kota Lama pagi semalam, ketika beribu-ribu penganut agama Yahudi membanjiri kota itu dan kawasan sekitarnya untuk upacara Birkat Hakohanim yang diadakan dua kali setahun.

Yang pastinya, ketegangan terus meningkat antara penduduk Palestin & negara haram Israel yang tidak henti-henti menodai kesucian masjid suci ketiga umat Islam.

[Birkat Hakohanim bermaksud Raising of The Hands, yang diketuai oleh Kohen(lebih kurang macam paderi) merupakan upacara keagamaan Yahudi yang melibatkan Kohen membaca doa sambil mengangkat tangan ke arah hadirin. Para hadirin akan menyebutkan Amen pada setiap penghujung rangkap doa.]

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB