61 tahun Nakbah

|

[Saya harap belum terlalu lewat untuk posting ni. Cetusan idea banyak, namun jari belum tergerak untuk menaip. Masa bukan kekangannya, cuma baru2 ni saya ada masalah dalam pemilihan isu posting]

15 Mei lalu, telah genap 61 tahun peristiwa Nakbah di Palestin. Apakah peristiwa ni?

'Nakbah' bermaksud malapetaka. 15 Mei 1948 menyaksikan sekitar 800 ratus ribu penduduk Palestin kehilangan tempat tinggal. Puncanya tak lain tak bukan = IsraEL!!

Demi menyelamatkan iman, jiwa, dan harta yang masih tersisa, penghijrahan itu terpaksa dilakukan. Apa tidaknya, mereka diburu dan dibunuh sehinggakan yang terselamat terpaksa berlindung di negara jiran misalnya Lubnan, Syria, Jordan, Mesir dll...Nakbah telah mencipta kem pelarian Palestin di negara jirannya.

530 buah perkampungan telah musnah. Rumah dirobohkan. Harta dijarah. Tanah kebun dirampas. Hingga saat ini rakyat Palestin yang berada di luar tanah airnya dengan taraf pelarian berjumlah sekitar 4.830 juta orang(50.55 %).

Sudah jatuh ditimpa tangga, Nakbah merupakan satu lagi kronologi nasib malang penduduk Palestin yang sememangnya mengundang perasaan meluat amat kepada negara HARAM iSraEL.

Sebenarnya 35 hari sebelum berdirinya 'negara' IsraEl, tercetusnya pembantaian yang amat dahsyat di Deir Yassin, iaitu pembunuhan kejam militan Yahudi kumpulan Hajnah, Argun dan Stern Gang yang diketuai Manachem Begin ke atas 100 orang muslim tanpa mengira umur dan jantina.
Malah sebahagian mereka ada yang dicincang dan diperkosa sebelum dibunuh. Yang masih hidup pula diangkut dengan trak & diarak di hadapan penduduk Jerusalem untuk dilontar dengan batu.

Orang Yahudi apalagi, datanglah berbondong2 ke Deir Yassin untuk merebut tanah dan rumah yang ditinggalkan pemiliknya kerana telah dibunuh atau lari menyelamatkan diri.

Banyak lagi peristiwa dahsyat mengenai Palestin, sehinggakan ia selayaknya menjadi perhatian kita selaku umat Islam. 'Perhatian' di sini bukanlah bermaksud pemerhatian dalam erti kata lain OIC, namun ia bermaksud apakah usaha kita untuk membela nasib saudara kita di sana.
Gambar ekstra di sini dan sini. Kalau nak lagi, taip sahaja Nakbah@Nakba di search engine.

[p/s: Terdapat perbezaan fakta nombor. Saya mendapati terlalu banyak variasi sehingga mengelirukan. Lagi satu, ketua massacre Deir Yassin - Manachem Begin telah dilantik menjadi PM Israel 19 tahun setelah peristiwa tersebut. Memang pemimpin IsraEL adalah orang2 gila di kalangan mereka, contohnya Ariel Sharon yang mengetuai penyembelihan Shabra Shatila.]

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB