Gila perang & gila akibat perang

|

George H.Bush dan George W.Bush yang gila perang telah menyebabkan ramai rakyat negaranya gila akibat peperangan. Perkaitan antara dua entiti tersebut sugguh jelas melalui ayat tadi bukan?

Setelah sekian lama tak dapat menonton rancangan kegemaran saya, akhirnya hari ni terlampias juga keinginan tersebut. Jam 11 TV1. Sesuai buat peminat isu2 dunia kontemporari kerana isu2 tersebut dibincangkan dengan agak mendalam.

Topik hari ni agak menarik. Seperti biasa, banyak pemanggil yang sepatutnya diminta berkongsi pendapat ataupun mengajukan soalan, telah memberi tazkirah. Kebanyakan tazkirah berkitar tentang khilafah dan sikap umat Islam kini.
Terkebil-kebil pengacara wanita tersebut,Jessica Ong mendengarnya. Tidak kurang juga panggilan emo. Dahsyat, dahsyat...
Maklumlah, isu yang dibincangkan adalah isu semasa melibatkan Amerika dan umat Islam.

Apa yang anda tahu pasal trauma?Pengalaman sendiri?
Tak banyak saya tahu, cuma ada 1 fakta yang best untuk dikongsi:
Trauma dialami oleh saksi tsunami misalnya telah menyebabkan seorang makcik ni pantang melihat riak air, hatta riak air dalam bekas/tong air akan menyebabkan dia menjerit macam histeria kerana takut tsunami sedang melanda.

Ha..situasi di medan perang pula boleh mencetuskan Post Traumatic Stress Disorder(PTSD). Kajian di Amerika semenjak tahun 60-an mendapati bahawa terdapat 4.4 juta tentera Amerika mengalami PTSD terutamanya yang terlibat dengan perang Vietnam. Suatu jumlah yang terlalu tinggi bagi saya. Mungkin angka ni tidak pelik bagi negara kaki perang tersebut.
70-80% peratus tentera terlibat dengan pertempuran di Iraq berbanding 33% di Afghanistan. Lantas lebih ramai mengalami PTSD di Iraq, yang berpotensi menyebabkan mereka berasa tercicir, mendapat gangguan mental, tindakan di luar batasan kemanusiaan dll..Gangguan mental ni boleh datang dari pengalaman ngeri sendiri, misalnya mengusung mayat komrad.Lagi teruk, ada tentera yang telah mengalami gangguan mental sebelum dihantar ke negara2 tersebut..
Justeru Jabatan Pertahanan Amerika mewajibkan kaunseling mental sebelum, semasa dan selepas perang.

Apa yang saya faham, PTSD telah menyebabkan drug abuse, overdose alcohol consumption dan salah laku tentera. Ada yang bunuh diri gara2 tak tahan dengan tekanan. Dari sisi lain, nampaknya perang psikologi mujahidin di sana telah berjaya. Serangan hendap, suicide bomber dan sudah pastinya pembaca kalian boleh menyenaraikan lebih dari apa yang saya tahu.

Namun, persoalannya, tak pernah pula dibuat kajian mengenai kesan PTSD ke atas penduduk Iraq dan Aghanistan, kerana jika dibandingkan dengan tentera penjajah, rakyat awam lebih terdedah kepada kesan peperangan... Agak2nya macam mana pula kesan PTSD di Palestin??

Apa2pun, saya memang teramat setuju dengan pendapat profesor jemputan mengenai tentera Islam yang kurang mendapat gangguan mental gara2 pegangan agama mereka.
Quran dan hadis merupakan motivator tentera Islam dalam menghadapi peperangan.
Cewah...I'm proud to be a muslim!!!

1 Comentário:

Tanpa Nama berkata...

trima kaseh encik jounalist..

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB