Pengarah COMOLOT:Wajarkah kita ikut kempen boikot?

|

"Globalisasi telah mencetuskan liberalisasi informasi."

Terserempak dgn pelbagai info - itulah yg sering terjadi bila saya melayari internet. Begitu juga petang tadi. Saya sedang 'bersiar-siar' di internet bila saya terjumpa blog yg dimiliki oleh pengarah COMOLOT: Amy Ikram Ismail. Memang inilah yang dikatakan sebagai liberalisasi informasi, iaitu semua orang berhak untuk mengakses maklumat yang mereka inginkan; semua orang berhak untuk tahu...

Niat saya bukanlah nak mengulas tentang filem pendek penuh kontroversi tu, kerana saya yakin para pembaca semua mampu menilai dengan akal waras sendiri.

Tindakan penulis mempersoalkan kewajaran kita menyertai kempen memboikot, biarpun dia menyatakan dia sebenarnya tidak berniat untuk berbuat demikian, telah menimbulkan perasaan kurang puas hati saya. Lebih menyedihkan bila dia berkata:

"Justeru, jangan kelirukan pembaca dengan statement atau kenyataan berkaitan kempen tersebut, kerana kajian terperinci perlu dilakukan oleh semua pihak atas jenama tersebut. Apakah pengaliran wang kita akan di beri kepada Israel seandainya kita tetap membeli produk tersebut?"

Adakah ini simptom kejahilan yang parah?
Setahu saya, maklumat mengenai kempen ini dan kajian terperinci mengenai syarikat yg menyumbang dan menyokong Zionis telah bertebaran di jaringan internet gara2 globalisasi!!
Ini cuma soal NAK ATAU TAK NAK TAHU sahaja!!

Saya akui saya bukanlah pakar ekonomi. Cuma apa yang saya tahu, orang yang membeli hak francais sesebuah produk akan membayar sejumlah wang kepada pemiliknya. Memang syarikat di Malaysia tak pernah membayar secara terus kepada Israel & penyokong agenda ZionIS yang menjadi pemilik syarikat2 berkenaan.

Namun, wang yang dibayar tu sebenarnya secara tidak langsung telah disalurkan ke IsraeL untuk membunuh saudara kita di Palestin & meng'kaya'kan negara HARAM tu.
Atau dalam bahasa mudah, pembayaran wang tu telah menjadikan para pemiliknya kaya-raya, dengan kekayaan tu maka pelbagai operasi haram IsraeL dapat dibiayai dengan jayanya!!

Tidak semua syarikat mengisytiharkan penglibatan mereka membantu Israel tetapi jika Israel sendiri mengaku sumbangan mereka, seperti memberikan anugerah atau pengiktirafan misalnya kepada McDonalds, Coca-cola dan Starbucks, perlukah kita mencari alasan untuk terus bermuamalah dengan mereka?(klik sini utk pembacaan lanjut)

[p/s: Utk posting asal pengarah COMOLOT di blognya, klik sini. Jangan lupa baca komen utk artikel tersebut]

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB