Surat untukmu TEMAN

|

Assalamu'alaikum warahmatullah.

"Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Tanpa disedari, telah 2 semester kita lalui bersama. Sepanjang tempoh itu, biarlah yg manis itu menjadi kenangan, yg buruk itu dijadikan sempadan. Semoga persahabatan kita ini berkekalan. Rasa kasih dan bimbanglah sebenarnya yg 'menulis' warkah ini, jari saya dan blog ni hanyalah medium perantara. Semoga kalian sudi mendengar kata hati hamba yg daif lagi lemah ni.

Teman,
Maafkan saya andai tak dapat menegur kesalahan kalian secara bersemuka. Bukan saya takut, tapi kerana saya menyedari kelemahan saya dlm menyusun kata2 on the spot. Itulah punca saya menulis: Biarlah pena mewakili bicara, moga2 kalian faham akan keadaan ni.

Saya akui saya bukanlah orang yg suci dari dosa. Saya bukanlah orang yg sempurna utk menegur kalian. Malah, kita semua sentiasa melakukan dosa. Hanya nabi dan rasul shj yg maksum, siapa yg tak tau? Menyedari keadaan sedemikian, usaha saling-mengingatkan spt dlm surah al-Asr ayat 3 & 4 tetap kena diteruskan. Kalaulah semua orang menantikan tahap kesempurnaan sblm melaksanakan tugas ni, nescaya kita semua bakal terjerumus ke dalam lembah kebinasaan.

Mesti kalian tertanya-tanya:"Kalau semua buat dosa, apalah beza antara kau dan aku?"
Jawapannya BANYAK.
Ada yg terus bertaubat..
Ada yg sentiasa memperbaiki diri..
Dgn sebab itulah, ada insan yg semalamnya kaki maksiat, namun hari ni dia org yg alim lg warak.

"Jadikanlah hari ini lebih baik dari semalam"

Semoga Tuhan memberikan kita kekuatan utk terus memperbaiki diri dan dijauhkan dari golongan yg tidak sedar2 akan dosanya.

Teman,
Diharapkan kalian membaca warkah ini dgn hati nurani, kerana penulisan saya ni bukanlah gosip liar ataupun merapu semata2. Izinkan saya utk membuat satu perumpaan mudah.

Anda berhajat utk melancong, namun seorang teman telah mengkhabarkan bhw tmpat itu mempunyai kadar kes jenayah yg tinggi.
Setelah mendengar berita itu, sanggupkah anda melancong di sana pd waktu malam secara bersendirian?
Sudah tentunya TIDAK!!
Kalau ada yg sanggup pun, sudah pasti dia takut2 dan sentiasa berwaspada!
Persolannya, mengapa saudara percaya?
Teman saudara sekadar memberitakan perkara itu!
Kalau tak percaya pun, cukuplah dgn sekadar khabar berita utk membuatkan saudara berjaga2, betul tak??

Persoalan yg lebih besar lagi, apa tindakan saudara andai al-Quran dan al-Amin Muhammad s.a.w yg mengkhabarkan berita ghaib sedemikian??
Adakah kita akan bertindak serupa?
Atau sekadar mendengar tanpa tindakan susulan?
Semoga saudara merenung perkara ini sedalam2nya.


#Solat
Teman,
Seorang petani akan mendapat hasil berdasarkan apa yg ditanam & usahanya.Begitulah jua keadaannya dgn amalan kita.
Amal baik, maka balasan baik.
Amal buruk pula?

Solat adalah perkara terpenting dalam agama. Janganlah saudara memandang ia sekadar suatu adat, iaitu perbuatan yg dilakukan oleh orang sekeliling yg mesti kita teruskan.
Janganlah pula kita solat gara2 ada teman yg menyuruh ataupun org yg memaksa, kerana kalau mereka tiada, ke mana solat kita??

Sebaliknya, solatlah kerana ia tanggungjawab kita. Kita semua dah baligh, dosa pahala kena pikul sendiri. Ketahuilah bahawa andai seluruh penduduk dunia beriman pun, nescaya ia tidak menambah sedikit pun kekuasaan Allah. Andai seluruh penduduk dunia kufur pun, ia tidak mengurangkan sedikit pun kekuasaan Allah.

Sedarilah teman, bahawa Tuhan tidak memerlukan kita. Dlm hadis Qudsi, Allah telah berfirman bahawa semua amalan anak Adam sebenarnya utk dirinya sendiri.
Sedarilah juga bahawa azab yg mengerikan sdg menantikan mereka yg tidak menunaikan solat.Cukuplah dua kisah ini sebagai pengajaran kita bersama:

#1
Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat. Kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.

Apabila Rasulullah S.A.W melihat pemuda itu menangis, maka baginda pun berkata, “Wahai orang muda, kenapa kamu menangis?”

Maka berkata orang muda itu, “Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya.”

Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang muda itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam. Maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W:

“Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam.”

Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda itu dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T. Kemudian mayat itu pun tukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.

Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam. Maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, “Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?”

Berkata orang muda itu, “Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat.” Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, “Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam.”

#2
Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya, tiba2 kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu, mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,
“Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat.”

Lalu para sahabat bertanya, “Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?”
Berkata ular, “Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya:

  1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang
  2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
  3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama. Maka inilah balasannya”.
Sekian sahaja di sini. Rasanya warkah ni dah panjang berjela-jela, risau lelah mata kalian membaca. Sebenarnya, ada byk perkara lagi yang saya nak sentuh. Moleklah andai perkara tersebut dilanjutkan dalam perutusan warkah yg akan datang.

SELAMAT BERAMAL!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB