Penderaan penyebab kematian ramai tentera

|

Seimbas pandang, posting saya kali ni nampak macam nak menunjukkan ramai tentera menemui ajal gara2 didera. Sebenarnya TIDAK. Posting ni agak berkaitan dgn posting saya sebelum ni - Sisi gelap CIA & Gitmo.

Penulis buku How to Break a Terrorist, Mejar Matthew Alexander merupakan penyiasat veteran Amerika yang pernah berkhidmat di Iraq. Beliau telah mengatakan bahawa penderaan zalim Amerika di Afghanistan, Iraq dan kem tahanan Teluk Guantanamo adalah punca kepada kematian rakyat negara itu(tentera) lebih banyak berbanding mangsa serangan 9/11.

Bercakap kepada akhbar The Independent kelmarin, beliau membuat kenyataan:

“Tindakan kita secara tidak langsung membantu al-Qaeda di Iraq kerana ia menunjukkan kita sebagai hipokrit apabila bercakap mengenai hak asasi manusia,”

Pada mulanya saya pun tertanya-tanya apakah kaitan antara penderaan kejam Amerika, al-Qaeda dan kematian ramai tentera.
Rupa2nya, skandal penjara tersebut mereka telah mendorong ramai pejuang menawarkan diri kpd al-Qaeda menjadi pengebom bunuh diri. Inilah yg menyumbang kepada kematian tentera Amerika yg ramai.

Alexander telah menyiasat lebih 1000 orang, dan mendapati bahawa kebanyakan mereka menyertai al-Qaeda bukanlah kerana menganut ideologi agama yg ekstrim.

“Alasan utama mereka menyertai al-Qaeda di Iraq ialah kerana penderaan di Teluk Guantanamo dan penjara Abu Ghraib, bukan ideologi Islam seperti yang dimaklumkan kepada saya,” katanya.

Nampaknya, Bush yg meluluskan teknik soal-siasat[baca: PENDERAAN] tersebut sepatutnya dipersalahkan atas kematian rakyatnya yg ramai. Sekarang, siapa pembunuh yg sebenarnya??
Al-Qaeda(konon2nya) atau Bush SemaK??

[p/s:Sebenarnya saya tak percaya bhw al-Qaeda adalah perancang 9/11. Kenapa YahUdI, dalang di sebalik semua insiden ni tak diserang BusH ye???Hmm...Baik minum Mil0 sambil memikirkan jawapannya!!]

0 ulasan:

Catat Ulasan

©2009 .:[Biarlah pena mewakili bicara]:. | Template Blue by TNB